Kapitola 2. Přístupy k navigaci a vyhledávání na webu

Obsah

Vyhledávací služby
Navigační asistenti
Projekt RAINBOW a jeho možnosti při podpoře navigace

Internet (a mám teď na mysli především webové stránky) nabízí obrovské množství informací. Tyto informace mohou být užitečné, mohou být k ničemu, nebo se dokonce jedná o dezinformace. Problém je, jak v tomto kvantu[1] najít ty správné stránky a ještě ověřit, zda na nich prezentované informace jsou hodnověrné.

Samotné nalezení stránky, která obsahuje požadované informace, na základě zadaných klíčových slov dnes nabízí mnoho služeb. V současné době patří mezi nejznámější a nejoblíbenější vyhledávač Google. Přehled dalších vyhledávacích serverů je možné nalézt např. na adrese http://dir.yahoo.com/Computers_and_Internet/Internet/World_Wide_Web/Searching_the_Web/Search_Engines_and_Directories/.

Jak vypadá interakce uživatele s vyhledávací službou? Dnešní vyhledávače důsledně oddělují fázi hledání a prohlížení stránek. Uživatel musí nejprve co nejpřesněji formulovat dotaz pro vyhledávací službu. Ta mu vrátí seznam stránek, které by mohly uživatele zajímat. Uživatel si ze seznamu podle názvu stránky a stručného výtahu vybere potencionálně zajímavou stránku a načte ji do prohlížeče. Pokud stránka neodpovídá hledané oblasti, musí se uživatel vrátit zpět a zkusit jinou stránku z výsledku dotazu. Pokud hledaná informace není nalezena na většině vrácených stránek, musí uživatel přejít zpět na stránku vyhledávací služby a snažit se upřesnit dotaz tak, aby byly výsledky hledání přesnější.

Tento postup při hledání informací není pro uživatele příliš pohodlný. Neustálé přecházení mezi stránkami a vyhledávací službou zbytečně zdržuje a navíc zdaleka nepředstavuje nejefektivnější způsob pro rychlé nalezení požadovaných informací. Kdyby se nám podařilo inteligentní vyhledávání integrovat s prohlížením stránek, dostali bychom prostředí, které by bylo pro uživatele mnohem efektivnější a snazší na ovládání. V této kapitole práce popíši, jak by takový inteligentní systém navigace po webových stránkách mohl vypadat. Další části diplomové práce pak popisují prototypovou implementaci dílčích částí tohoto systému. Nejprve se však podíváme, jak vypadají a fungují současné běžně dostupné nástroje pro vyhledávání a navigaci na webu.

Vyhledávací služby

Všechny vyhledávací služby (např. Google, Altavista, nebo český WebFast či Webseek) pracují na stejném principu. Skládají se ze tří do velké míry samostatných modulů – webového robota (crawlera), indexátoru a vyhledávacího modulu.

Webový robot stahuje webové stránky a ukládá je do databáze dokumentů. Ze stránek se vyberou všechny odkazy na další stránky a ty se také stáhnou. Na počátku se stahování zahajuje obvykle pro ručně vybrané servery, případně pro odkazy z nějakého katalogu. Některé vyhledávače umožňují ruční zadání URL adres, které se mají zpracovat. Dost často se pro získání adres ještě nezpracovaných webových serverů používá vytažení nově registrovaných domén ze služby DNS a test, zda na nich běží webový server.

Stažené stránky se poté zařadí do indexu používaného pro fulltextové vyhledávání. Používají se přitom klasické techniky plnotextového hledání – vyřazení stop-slov, lemmatizace a zařazení slov do invertovaného seznamu nebo podobné vyhledávací struktury.

Když pak chce uživatel najít stránku obsahující určitá slova nebo fráze, pracuje s vyhledávacím modulem. Ten prohledá index, seřadí nalezené stránky podle relevance a vrátí je uživateli.

Výsledek je typicky prezentován jako samostatná webová stránka se seznamem odkazů na stránky výsledku (viz obrázek 2.1). Uživatel se kliknutím na název stránky ve výsledku dostane přímo na danou stránku. Pokud však zjistí, že nalezená stránka neobsahuje jím hledané informace, musí se ručně vrátit zpět na stránku s výsledky a zkusit jinou stránku, případně upřesnit dotaz.

Obrázek 2.1. Klasické vyhledávací služby nutí uživatele přecházet mezi nalezenými stránkami a výsledkem hledání

Tento způsob práce s prohledávačem není příliš pohodlný. Když se chvíli pohybujeme po webu, na který patří stránka z výsledku, můžeme se dostat poměrně daleko (myšleno počtem postupně aktivovaných odkazů) od stránky s výsledkem hledání. Tento problém do jisté míry řeší novější prohlížeče nebo přídavné moduly, které zobrazují výsledek dotazu v samostatném okně, nezávisle na prohlížené stránce (obrázek 2.2).

Obrázek 2.2. Některé prohlížeče zobrazují výsledek hledání v samostatném okně

I když jsou podobné vyhledávací panely z uživatelského hlediska velkým krokem vpřed, stále nenabízejí vše, co by uživatel potřeboval. Po nalezení stránky s požadovaným tématem chce uživatel často nalézt tematicky stejně zaměřené stránky. V tomto okamžiku by se hodila funkce, která by pomocí shlukové analýzy nebo podobné metody nabídla uživateli seznam podobných stránek.



[1] Odhadnout celkový počet stránek dostupných na webu je velmi těžké. Například podle studie S. Lawrence a L. Gilese [28] bylo v roce 1999 na webu 800 miliónů stránek. Na jaře roku 2002 měl vyhledávač Google ve svém indexu již 2 miliardy stránek a to jistě nezaindexoval celý web.